• Korrosion/tæring

  • Metaltræthed

  • Revnedannelser

Rig problemer

Denne båd knækkede masten ca. 160 Sømil fra land! Vantskruerne løsnede sig selv ved vibrationer, da splitterne manglede i vantskruerne !

Et ofte stillet spørgsmål: Hvad er den forventede "levetid" på riggen, før den skal udskiftes?

Nogle riggere siger 15 år til udskiftning. Andre siger 20 år eller 20.000 sømil til udskiftning !

Uden mere konkrete oplysninger, er den holdning vi tager konservative. Hvis problemer såsom revnet terminaler, defekte wire-kordeler, revnet maste-beslag, defekte røstjern med mere. Føler vi det er på tide at erstatte de vitale dele af riggen og særlig være opmærksom på nødvendighenden for udskiftning af hele den stående wire rig!

Hvis riggen er mere end 15 år gammel, bør der nøje overvejes for problemer af denne art, og overvejelse gjort for sandsynligheden for, at udskiftningen vil være nødvendige i den nærmeste fremtid.

Revnet terminaler

Stress korrosion "swage craking"

Begyndende krakelering/korrosion som dette vil fortsætte med tiden indtil valsningen svigter, og wiren uventet bliver trukket ud. Generelt er "swage craking" mere fremherskende i den nederste del af wiren ( altså ved dæks niveau) end på wire terminalerne for oven, på grund af salte og forurening i vandet der løber ned af wiren.

Rod rig skal man være opmærksom på de pressede ender "Rod head", da de kan revne/cracke, da metallet bliver hærdet over tid (deformationshærdning)

( "Korrosion Doktoren" ) giver tekniske detaljer om denne form for korrosion.)

se mere på : www.corrosion-doctors.org 

Norseman og Sta-Lok terminaler

Norseman og Sta-Lok terminaler

Disse terminaler er "mekaniske", som spændes rundt om wiren og griber fat i wire trådene med en konisk kegle inde i midten. Stående rig med disse terminaler har sjældent krakelerings problemer. Men ofte ser vi, at disse terminaler ikke er samlet godt nok og er løse! Det er vigtigt at tætne med en vandtæt marine sealing ned i terminalen, samt at låse terminalerne med en special hård låsevæske( Loctite Gevindsikring rød/grøn) så de ikke kan løsne sig! Generelt en rigtig god løsning, men er også dyre i anskaffelse!

Reparation af riggen

Her en reparation, hvor gevind-terminalen er udskiftet til en ny. Terminalerne er tilsyneladende afskåret for at afkorte wiren et par centimeter og en ny er derefter på-valset den gamle wire. Detter fænomen ser vi overraskende mange antal af på både mellem 15-20år.

Nogle Riggerer mener det er en acceptabel reparation. For os er det i bedste fald en midlertidig reperation, indtil hele wireren kan erstattes til en ny. Problemet er at den gamle wire er træt "Stress korrosion" og det kan kun betale sig at skifte hele wireren ud, rent sikkerhedsmæssigt.
Bemærk også den hvide vant-beskytter i plastik for neden ved gevind terminalen!
Disse lukker vandet inde og det knaver med snavs, fedt og chlorider ned i gevind-terminalen, en opskrift for korrosion. (Sæt dem et par cm. længere oppe)

 

Revner og Korrosion

Korrosion

Røstjern, såsom dem, der er vist her, er også en fælles kilde til rig-problemer. Røstjernet er fjernet fra en turbåd med teak-dæk.

Man kan se den nederste plade har udviklet et alvorlig "crack". Men dette var skjult i dækket!
(under den øverste overflade af teaken og over den nedre overflade af dækket).
Tætningen på det øverste røstjern, viser placeringen af dækkets overfladen. Det eneste spor til det begyndende sammenbrud af korrosion fra det vand der løber ned!

Først efter den faktiske revne begynder at udvikle sig, vil det langsomt være synligt at se deformation over dæk og så er det oftest for sent!

Nogle sejlbåde har fittings boltet gennem dækket snarere end røstjern der går op gennem dækket ("som flyder med en sealing i en udskæring i dækket"). Når tætningen af disse fittings begynder at lække, også bare lidt, vil der være sandsynlighed for de samme slags korrosions revner.
Rustfrit stål er særligt modtagelige for korrosion, når der er iltmangel og forhøjelse af chlorid i en tæt atmosfære. (saltvand)
Saltvandet ligger og "søbber" i det blød træ-dæk og opvarmes af solen, det er den helt rigtige opskrift for korrosion!

Rigbolte

Rigbolten er tangenten i hullet.

Her på billedet ses en deformation i røstjernet, hvor rigbolten har siddet igennem. Dette ville sandsynligvis være umuligt at se, uden demontering af denne forbindelse, hvis rig-bolten ikke matcher i størrelsen til hullet på røstjernet, kan der ske en deformation i hullet og krakning af rigbolten. Størrelsen af rigbolten skal passe præcis i hullet, eller der vil ske en koncentration af stress på det punkt, hvor rigbolten er tangenten i hullet.

Rigbolten vist på billedet her, er helt sikkert mindre end det hul der er i røstjernet, som gør det muligt at vippe.

Korrosions revner

Dette er et billede af en vantskrue på bovsprydet af en Vagabond 42´. se venstre pil foroven. Bemærk den lukkede type hængsels led med "korrosions rust" på gevindet. Det viste sig at bagbord side var blevet løs, så dette ophæng blev skubbet og mistede sin spænding. 

Vatter stagets "montering vist i close-up": Vantskruen i vatter staget er knækket helt af, da der har været en kraftig korrosion!

OBS: Gevind i rustfrit stål fittings som denne, skal regelmæssigt afmonteres og kontrolleres for revner og korrosion. Vi anbefaler åben bronze-vantskruer med rustfri gafler, da den
kombination er væsentligt mere korrosions resistent.
Nedenfor er et close-up af monterings pladen på bovsprydet, nederst på "vatter staget" 

Vantskruer

Vedligehold dine vantskruer; rens dem for snavs og fedt og smør med en syrefri olie, så holder de i mange sæsoner!

Nogen anvender en skruetrækker eller bare en lidt for store fastnøgler, kan give snoet vantskrue-kroppe og mindsker styrken betydeligt. Anvend altid værktøj der passer! Brug en fastnøgle til at holde kontra på gevindet for oven og en fastnøgle på ca. 25-30cm i længden på selve hylstret og spænd trinvis op i hver side af båden.

Er de begyndt at gå stramt?  er gevindet højstsansynligt "revet" og begynder at sidder mere og mere fast! Vi ser ofte at gevindet er "revet" og sidder helt fast og er urokkeligt. Det kan være farligt, da vantskruen kan svigte og gevindet bliver revet ud af vantskrue, så udskift vantskruen i tide! ... Undgå "revet" gevind - Vi anbefaler åben bronze-vantskruer med rustfri gafler/gevind, en meget stærkere og bedre løsning!

Se evt. mere på "Råd og tips";

 http://www.seldenmast.com/files/595-540-S.pdf

 

Mastebeslag og terminaler

Selv når vi ikke kravler rundt oppe i masterne, men bare kigger op, nede fra dæks plan af, kan man se 'som her på fotoet til 'højer´en mast, hvor terminaler og wire har en brat bøjning og en hel forkert vinkel ved første salingshorn!

På billede til 'venstre' en lignende situation, hvor fejl justering, samt brug af en "miss-matchede" terminaler, har lavet en for stor belastning i maste beslaget, som er krakket i monteringen på masten.
Fotoet er, fra en Seldén mast på en Sadler 34´ fra 1985

Denne båd har haft den forkerte T-terminal installeret på vanterne, hvilket har forstærket fejl justering af problemet.
Selv om det er en Seldén Mast og mastebeslaget er fra Seldén, er det en Gibb T-terminal der er monteret på undervantet og bør ikke anvendes sammen med Seldén! Seldéns maste beslag kræver en Selden T-terminaler (alias Hasselfors)
Maste-beslag fra Seldén og T-terminal fra Gibb giver ikke mulighed for nok artikulation eller korrekt overførsel af belastning til dette design."
Dette er endnu et eksempel på de situationer, der fører hen til (og mange andre riggere) at anbefale, at masten skal afrigges og maste fittings afmonteres for eftersyn, mindst hvert femte år.

Rulle-forstags Problemer!

Ofte ser vi disse problemer hvor vinklen mellem faldlinen og forstaget er forkert. Vinklen skal være 5 - 10 °.Se tegning* 

Hvis vinklen er mindre, kan faldlinen sno sig omkring forliget ”Halyard wrap", når sejlet bliver rullet ud og ind.

Det vil muligvis beskadige både faldlinen og rulleforstagets profil og ikke mindst forstags wireren! 

VIGTIG : Halyard wrap" kan forårsage alvorlige skader på forstaget og sætte hele riggen i fare. Hvis sejlet bliver rullet ind ved hjælp af et skødespil eller El-skødespil, skal du være opmærksom på at det kan være vanskeligt at styre spændingen i indhaler linen og man mister hurtigt feelingen. 

Hvis du ikke kan få den rigtige vinkel mellem 5 - 10 ° på faldlinen, kan en faldafviser/bøjle påmonteres i den rigtige afstand for at undgå ”halyard wrap”.

 

Herunder er et par eksempler på hvad der kan ske!

Hvor længe kan riggen holde?

Type 316 rustfrit, der har 2% af molybdæn i legeringen øger langt mere korrosions bestandighed,

Hvad er den forventede "levetid" af en rig, før den skal udskiftes? Nogle riggere siger 15 år til udskiftning. Andre siger 20 år eller 20.000 sømil til udskiftning !
Alle de problemer som er vist ovenfor, var riggen mere end 15 år gamle.
Men ofte ser vi rigge på over 20 år, uden synlige problemer.

Der er for mange variabler til et simpelt svar. En af de vigtigste variabler er den type af rustfrit stål legeringer der anvendes. Type 304 anvendes ofte, fordi det er i første omgang noget stærkere.
Men, Type 316 rustfrit, der har 2% af molybdæn i legeringen øger langt mere korrosions bestandighed, .*

Hvor har båden sejlet, er også et afgørende parameter. Rustfrit forringes hurtigere i varmt saltet tropiske farvande (TX sommre og forurening) gør en forskel.
Vedligeholdelsen igennem årene gør en stor forskel . Igen, en rigger foreslår udskiftning efter et langt hårdt ben på en jorden rundt sejllads, eller et par sæsoner af alvorlige offshore kapsejllads.
Det er sjældent, at vi som riggere, ved med sikkerhed, hvor båden har været eller hvor hårdt den har været sejlet.

Uden mere konkrete oplysninger, er den holdning vi tager konservative. Hvis problemerne såsom krakket terminaler, defekte wire tråde osv. føler vi, at det er på tide at erstatte hele den stående rig.
Hvis en Rig er mere end 15 år gammel, bør der nøje overvejes for problemer af denne art, og overvejelse gjort for sandsynligheden for, at udskiftningen vil være nødvendige i den nærmeste fremtid.


* Selv om både AISI (American Iron and Steel Institute) 304 og 316 rustfrit stål grundlæggende ikke er magnetisk så kan 304 bliver en anelse magnetisk når det er koldt arbejdet.
Type 304 wire og terminaler kan i visse tilfælde give udslag med en stærk magnet, hvor 316 ikke vil give udslag. Men denne prøve må ikke være endelig for alle beslag.

  

Tilbage til sidens top

STOTZ®

Rigger Service - Tlf. 30421510 - riggeren@gmail.com - Stationsvej 21. 4360 Kr. Eskilstrup