• Reparation af mast og beslag

  • Rig inspektion

  • Til- og Afrigning

Rig tjek

For en wire-rig bør en kvalificeret inspektion foretages efter 10 år og for en rod-rig efter 5 år

​​Hvad er det specielt ved båens rig, vi skal være opmærksom på, og hvorfor er det så vigtigt, at vi holder et vågent øje med riggen?
Rig og sejl er din sejlbåds "Motor" og som alle motorer skal tjekkes hvert år, så skal din rig og sejl også tjekkes løbende, og gerne et par gange om året og holdes vedlige.

Er der noget ejer selv kan gøre for at få et overblik?
Meget af dette kan du selv gøre, og der er nogle enkle tips som vil hjælpe dig til at overveje, om du skal have en professionel ind over.
Undersøg riggen og kontroller for tegn på; slid, korrosion/tæring, buler i mast/bom profilet samt revnedannelser.
Er dine vantskruer begyndt at gå stramt? ​​Er der defekte wire-tråde?
Tjek nøje dine mastebeslag, mastefoden og mastestøtten, samtlige wire-terminaler, popnitter,
røstjern, rigbolte, sallingshorn, splitter og fæste mm.
Tjek også alle bevægelige dele samt hjulene i masten for skamfiling og fri bevægelse, smør alle delene med et forskrevet smøremiddel evt. McLube

Hvordan så med selve masten?
Rens masten og alle rig dele før opbevaring for vinteren med ferskvand og en boat shampoo, lad tørre og påfør derefter en syrefri special olie evt. John Mast; "Beskyt din mast" eller Hempels; "Alu Protect", det vil forlænge levetiden på masten og riggen.

Er der en generel levetid på de forskellige typer rig?
Levetiden på en rig afhænger meget af standarden og udførelsen af vedligeholdelsen igennem
årene!
Hvor mange sømil har båden sejlet og hvordan har man sejlet? Tursejlads, langtur eller
kapsejlads – riggen belastes meget forskelligt afhængig af hvad båden har været anvendt til.
Saltkoncentrationen i havvandet og det ydre miljø spiller også en meget stor faktor på materiellet.
Har båden været anvendt eks. i de nordiske farvande eller har den været på langfart f.eks. til
Middelhavet! Saltindholdet i det farvand båden har sejlet i har en meget stor rolle i vurderingen af riggens tilstand.
Som en gylden regel kan man sige, din båd bør afrigges og inspiceres mindst hver andet år.
For en wire-rig bør en kvalificeret inspektion foretages efter 10 år og for en rod-rig efter 5 år.

Nu er det jo mere almindeligt, at både tages på land med mast på. Myten er jo, at en mast tager en lille smule skade hver gang den tages af og på – men hvad er egentlig en riggers vurdering?
Vi råder alle der har deres båd stående på land med mast på, til at tjekke riggen omhyggeligt om foråret.
Tag en tur op ad masten om foråret, når båden atter er søsat og tjek alle dele.
( HUSK- kravl aldrig op i masten når båden står på land i stativ, vent til båden atter er tilbage i vandet)
Riggen er udsat for et væsentligt større slid, når båden står på land med mast på i bådstativet, end når den ligger i vandet og kan svaje og gi sig i fortøjningerne. I bådstativet står det hele fast og er statisk og kan ikke gi sig, det giver faktisk et ekstra stort pres på båden og alle rig dele. Så det gåde råd, hvis du vil lade båden stå på land med riggen på er, tag toppen af trykket på vant og stag, så riggen ikke står vinteren over og belaster båden unødigt. Riggen skal dog stadig være spændt godt op så den ikke kan stå og pumpe og vibrere.

Så når vi nu har været igennem alt dette, hvad er så levetiden på en rig?
Nogle riggere siger 10-15 år. Andre siger 20 år eller det der svarer til 20.000 sømil til
udskiftning!
Der er for mange variabler til et simpelt svar. Men afgørende er nok -hvor har båden sejlet og
hvad har den været anvendt til?
Rustfrit stål forringes hurtigere i varmt saltet tropiske havvand end eks. Øresund!
Uden mere konkrete oplysninger om den enkelt rig, er den holdning vi tager altid den
konservative.
Hvis problemerne efterhånden viser sig såsom revnede terminaler, defekte wire tråde osv. Så er det vores anbefaling at man kraftigt overvejer at erstatte hele den stående wire rig.
Men alt i alt, hvis en Rig er mere end 15-20 år gammel, så må man som ejer erkende, at der er
øget risiko for problemer af denne art, og derfor man altid tage med i betragtning, at der så vil være stor sandsynlighed for at skulle udskifte riggen i den nærmeste fremtid.
Men er man i tvivl, så kan man jo få en rigger til at gå riggen igennem, og derved få en
tilstandsrapport med omfang og evt. omkostning for skift.

For en wire-rig bør en kvalificeret inspektion foretages efter 10 år og for en rod-rig efter 5 år.

 Se rig tjek Video af "Jerry the rigger"

 

Rig inspektion

Inspektion af alle tilgængelige rig typer udføres

​Tjek og Trim

Visuel og funktionel inspektion af alle rig dele.
Herunder tjek for defekter såsom: Korrosion, galvanisk tæring,
slid,​ buler i mast og bom profil,​ revnedannelser, metaltræthed samt lynskader.
Smøring af alle bevægelige dele samt tapning af splitter.
Vi tjekker også for drift af lanterner, maste belysning og vind givere.
Servicen inkluderer skriftlig rapport med billeddokumentation

Rig inspektionen udføres fra dæksplan til mastetop og er incl. trim af riggen.

Se mere under: Rig problemer

 

  • Rig inspektionen udføres fra dæk plan til toppen af masten

  • Vi inspicerer visuelt alle tilgængelige rig typer

  • Eksempel på billede dokumentation af rig. Servicen inkluderer også skriftlig rapport.

Vedligeholdelse af rullefok og furling mast

Vedligehold dit rullesystem: Spul med ferskvand løbende og få salte og snavs skyllet væk. Smør med en vandfast fedt eller Teflon spray i alle kuglelejerne på din rullefok og rullemast hver sæson. OBS: (Teflon spray; skal være den "våde", ikke med tørstof)

Se: Seldén Rullemast vedligeholdelse

Hvis båden skal på land med mast på!

Vi råder alle der har deres båd stående på land med mast på, til at tjekke riggen omhyggeligt om foråret.

Tag en tur op ad masten om foråret, når båden atter er søsat og tjek alle dele.
( HUSK- kravl aldrig op i masten når båden står på land i stativ, vent til båden atter er tilbage i vandet)

Riggen er udsat for et væsentligt større slid, når båden står på land med mast på i bådstativet, end når den ligger i vandet og kan sveje og gi sig. I bådstativetet står det hele fast og er statisk og kan ikke gi sig, det giver et ekstra stort pres på alle dele.

Tag toppen af trykket på vant og stag, så riggen ikke står vinteren over og belaster båden unødigt. Riggen skal dog stadig være spændt godt op så den ikke kan stå og pumpe og vibrerer.

Se mere her:
SKAL BÅDEN STÅ MED MAST PÅ – OG HVAD SIGER FORSIKRINGEN ? 

For en wire-rig bør en kvalificeret inspektion foretages efter 10-15 år og for en rod-rig efter 5-8 år.

Løbende rig

Træk fald og anden løbende rig ud af masten for vinteren, så undgår du at de vrider hjulene skæve i masten samt at tovværket bliver ødelagt af vind og vejr og den kraftige UV nedbrydning fra solen. Bind eller sy en tynd line i enderne af tovværket og træk dem igennem. OBS: ( Undgå at linen knækker inden i masten i løbet af vinteren. Brug derfor en stærk kvalitets line til formålet )

 

Hvis tovværket er beskidt, kan det vaskes i vaskemaskine. Put evt. dit tovværk i et pudebetræk, vask ikke ved højere temperatur end 30ºC ( Skåneprogram ) brug IKKE skyllemiddel og kun meget lidt mildt vaskepulver. Hæng dit tovværk til dryp tørring, brug IKKE tørretumbler. Om foråret trækker du tovværket tilbage i masten med de tynde liner!

 

For en wire-rig bør en kvalificeret inspektion foretages efter 10-15 år og for en rod-rig efter 5-8 år.

 

Tilbage til sidens top

 

Rigger Service
v/Thomas Stotz
 
Tlf. 30 42 15 10 - riggeren@gmail.com - Stationsvej 21, 4360 Kr. Eskilstrup